Langzaamaan wordt het gebruik van Facebook onder jongeren steeds minder populair. Het is voornamelijk ‘generatie X’ die zich nog druk maakt onder de post van de buurvrouw. Verdwijnt Facebook op termijn richting de achtergrond, of is LinkedIn het nieuwe Facebook? Goede vraag!

Typerend op Facebook

Waar staat Facebook dan om bekend? Vroeger deelde iedere puber zijn of haar dagbesteding op Facebook. ‘Vanavond naar de discotheek met mijn liefjes’ of ‘eindelijk weekend, zo klaar met school’. Als je dacht dat dit al een vreselijke tijd was, tegenwoordig is het niet veel beter. De middelbare, kortpittige vrouwen hebben het sociale medium overgenomen. Klagen bij de klantenservice van Bol.com over hun niet werkende combimagnetron of het delen van de meest inhoudsloze levensgebeurtenissen. Vroeger was écht alles beter.

Wat verwacht men op LinkedIn?

Het delen van persoonlijke vetes of klagen over de altijd te drukke supermarkt op zaterdagmiddag. Je komt dit soort berichten niet tegen op LinkedIn. Op LinkedIn delen bedrijven hun successen, worden vacatures gedeeld en laat de vers afgestudeerde commerciële econoom de rest van de wereld weten waar zijn of haar schoolcarrière begon. ‘Op het VMBO geloofden ze niet in mij, maar nu…’ Ach, je kent het wel. LinkedIn is zakelijk, professioneel en zorgt voor nieuwe kansen in de arbeidsmarkt. Vergeet overigens niet dat bedrijven ook gewoon de meest ongemakkelijke zelfverheerlijking delen. Afijn, slechte publiciteit bestaat niet.

Storytelling neemt over

Dat LinkedIn klinkt een stuk aantrekkelijker dan Facebook, toch? Vergeet het maar. De vacatures en succesvolle businesscases maken plaats voor de zogeheten ‘storyteller’. Oftewel, de ondernemers die middels een zelfverzonnen verhaal ongegeneerd likes binnen proberen te slepen. Ze voegen een verhaalstructuur toe om een bepaalde gedraging bij de doelgroep op te roepen. Vergeet overigens die grote groep middelbare mannen niet, die momenteel schopt tegen alles wat los en vast zit in de maatschappij. De veelbesproken ‘vaccinatieplicht’, Hugo de Jonge die iedereen het leven zuur zou maken, alles passeert tegenwoordig de revue.

Is LinkedIn het nieuwe Facebook?

Niemand zit op dit soort tenenkrommende verhalen te wachten. Facebook is daar uiterst geschikt voor, maar blijf vooral daar. Is LinkedIn het nieuwe Facebook? Terechte vraag! Het begint er zo langzamerhand wel op te lijken, helaas. Laten we in vredesnaam de Shownieuws-discussies laten waar ze thuishoren: op Facebook. Zet geen uit je duim gezogen verhaal online, maar breng eens onder woorden wat je daadwerkelijk kan toevoegen aan een bedrijf of bijdragen voor de consument. Dat scheelt heel veel mensen jeuk op de meest vervelende plekken.