Na de masterclass in Mexico moet Max Verstappen nog vier races optimaal presteren om wereldkampioen Formule 1 te worden. Te beginnen dit weekend in Brazilië. Dat is traditioneel een baan die hem goed ligt, maar ook Hamilton zal nog alles op alles willen zetten om zijn achterstand van negentien punten een stuk kleiner te maken.

Maar de hamvraag na deze race is natuurlijk: gaat Max het redden? Goede vraag! Wij weten het antwoord!

Amerikaans blok

De oversteek over de grote Atlantische Oceaan heeft Max zeker geen windeieren gelegd. Na een overwinning in de Verenigde Staten en Mexico, gaat hij voor een Amerikaanse drieslag door ook de zege in Brazilië voor zich op te eisen. Aan de race op het Autódromo José Carlos Pace gaat weer een sprintrace vooraf. Sprintraces zijn tot nu toe met een eerste en tweede plek (maar toch eerste door een gridstraf van Bottas) goed bevallen. Zolang Hamilton niemand van de baan tikt, moet dit weer een overwinning voor SuperMax opleveren. Meer goed nieuws: bij de laatste race op Interlagos eindigde Hamilton niet eens in de top 3.

Midden-Oosten

Na Brazilië is het meteen tijd voor Qatar, voor de laatste grand prix van de triple-header. Over dit circuit valt nog weinig zinnigs te zeggen, omdat op het Losail International Circuit voor het eerst een Formule 1-race op het programma staat. Omdat we bij Terechte Vraag niet aan gokken of speculeren doen, gaan we er voor het gemak vanuit dat Hamilton hier een paar puntjes op Max inloopt. Met het resultaat van Brazilië erbij heeft Max dan nog steeds een voorsprong van ongeveer 20 punten. Op naar de laatste twee races!

Saoedi-Arabië en Qatar

Ook in Saoedi-Arabië is nog niet eerder een Grand Prix gehouden. Het circuit in Djedda wordt nu al wel het snelste stratencircuit van de wereld genoemd. Ze verwachten hier tijdens de kwalificatie een gemiddelde snelheid van maar liefst 250 kilometer per uur! Op voorhand lijkt dit dus meer een Mercedes circuit te zijn, omdat hier meer absolute topsnelheid nodig is. Deze geven we dus aan Hamilton en zo is de virtuele voorsprong nog maar dertien punten. Alles wordt dus beslist in Abu-Dhabi op het Yas Marina Circuit, dat ook wel het Arabische Monaco wordt genoemd. Kwalificeren is hier zeer belangrijk, omdat inhalen vrij lastig is. Gerekend met de voorsprong van 13 punten die Max nog heeft, moet hij zich dus minimaal als 4e kwalificeren. In 2018 pakte Max nog P6 tijdens de kwalificatie, maar werd in de race alsnog netjes derde. Geen reden om ons zorgen te maken dus.

Wereldkampioen

Het is dus al duidelijk. We hebben alle logische scenario’s doorgenomen en Hamilton links en rechts nog wat punten gegund. Maar zelfs in dat scenario wordt Max nog wereldkampioen. Je kan dus met een gerust hart een tatoeage laten zetten, net zoals deze fan deed. Of Max daarna in 2022 ook kan doorpakken met weer een wereldtitel? Terechte vraag, maar door alle grote veranderingen die vanaf dat seizoen plaatsvinden, hebben we daar nu nog geen antwoord op.