Clubhouse leek begin dit jaar definitief zijn plekje tussen de grote social media kanalen te gaan verdienen. Elk gesprek ging over de nieuwste sensatie en heel eventjes was (bijna) iedereen er op te vinden. Dit succes hebben ze helaas niet door kunnen zetten.

Na een korte, hevige opleving is de app net zo hard weer in elkaar gezakt. Maar hoe heeft dit kunnen gebeuren en wat zijn de lessen die hieruit getrokken kunnen worden? Goede en Terechte vragen!

Wat is Clubhouse?

Voor de mensen die het gemist hebben: Clubhouse is een social media kanaal waar uitsluitend via audio en live met elkaar gecommuniceerd kan worden. In ‘rooms’ met gelijkgestemden ontstaan er zo levendige gesprekken over onderwerpen waar jij interesse in hebt. Of je kan lezingen volgen van je grote helden en ze zelfs live vragen stellen. Klinkt leuk!

Waarom was Clubhouse dan even zo populair?

Clubhouse was een hype, omdat het precies op het juiste moment gelanceerd werd. We zaten nog in lockdown en hadden zelfs een avondklok. Geen spontane gesprekken meer in de kroeg en op een gegeven moment had je Netflix ook wel uitgespeeld. Zo was Clubhouse even het ideale alternatief om nieuwe mensen te ‘ontmoeten’ in dezelfde ruimte. Tel daarbij op dat je alleen op uitnodiging lid kon worden én dat het gepromoot werd door een groot aantal influencers en je begrijpt waarom iedereen er bij wilde horen.

iOS versus Android

Een van de grote fouten die Clubhouse heeft gemaakt is dat het te lang alleen voor iOS beschikbaar was. Pas vanaf halverwege mei konden Android gebruikers met Clubhouse aan de gang. Drie weken na het afschaffen van de avondklok en het opengaan van de terrassen dus. Dat is sowieso een grote klap voor Clubhouse geweest, maar tijdens je populairste periode gewoon de helft van je potentiële doelgroep uitsluiten is allesbehalve een goede move geweest.

Niet deelbaar

Zelfs de grootste boomer die al zijn of haar tijd nog uitsluitend op Facebook doorbrengt, heeft de opkomst van TikTok meegekregen. Of je nu wilde of niet, de filmpjes verschenen toch wel in je tijdlijn. En dat is precies het probleem van Clubhouse geweest. Er was in eerste instantie geen mogelijkheid tot het opnemen van de gesprekken, omdat het intiem en privé moest blijven. Dat is natuurlijk een nobel streven, maar sinds social media vooral bestaat uit het laten zien hoe cool je wel niet bent, heeft Clubhouse daar toch redelijk de plank misgeslagen. Wat heeft het voor zin om te laten weten dat Elon Musk je live antwoord heeft gegeven, als je dat aan niemand kan laten horen?

Eigen tijd indelen

Social media is voor alle niet-influencers voornamelijk een vorm van tijdverdrijf. Je maakt er gebruik van op momenten dat je even niks te doen hebt. Dat is het probleem met Clubhouse. Gesprekken zijn live en vinden dus precies op dat moment plaats dat je er juist geen tijd voor hebt. Je leven om Clubhouse heen plannen was voor veel gebruikers een brug te ver.

Hoe nu verder?

Clubhouse bestaat nog en er worden nog continu updates gedaan om de app aantrekkelijker te maken. Een kanaal voor het grote publiek zal het nooit echt meer worden, maar binnen bepaalde niches zal het vast een blijvertje zijn. Op dit moment focust Clubhouse zich voornamelijk op India (hoofdzakelijk Android gebruikers) en wordt de app daar miljoenen keer per maand gedownload. Gaan we Clubhouse in West-Europa ook nog terug zien? Terechte vraag, maar wij denken van niet.