Als een roosje wakker worden, de vogeltjes die fluiten en voordat je naar het werk gaat nog een rondje hardlopen. De ideale ochtend. Maar in werkelijkheid klik je tien keer op snooze en ga je gehaast naar je werk. Je vraagt je dan ook af: kan je een ochtendmens worden? Terechte vraag!

Snoozen

De ochtend is niet jouw beste vriend. Zeker wanneer het een maandag is. Je draait je liever drie keer om totdat het middaguur verstreken is. Uitslapen, daar ben je voor gemaakt. De vroege morgen niet. Iedereen in jouw omgeving weet dan ook dat zij jou voor de lunch moeten mijden. Gezelliger wordt het er niet op.

Als de morgen is gekomen…

Stiekem zou je best een ochtendmens willen zijn. Iemand die wél fris en fruitig zijn dag begint. Die met een glimlach zijn collega’s begroet. We helpen je graag aan dit ideaalbeeld. Kan je jezelf trainen om een ochtendmens te zijn?

Nou, het is deels genetisch bepaald of je een ochtendmens bent of niet. Het andere deel ligt aan je gewoontes, omgeving, opvoeding en leeftijd. Er is dus hoop voor je ochtendmens in spé. Het heeft allemaal met je biologische klok te maken. Rond je tienerjaren kun je bijvoorbeeld veel langer opblijven dan wanneer je wat op leeftijd bent.


Wil je jezelf trainen om gezelliger te zijn in de ochtend? Volg dan onze tips:

  • Doe direct een lampje aan zodra je wakker bent. Bonuspunten als je een Philips wake-up light gebruikt.
  • Ga naar buiten en kijk naar de blauwe lucht. Deze staakt de aanmaak van melatonine (de stof waar je slaperig van wordt).
  • Eet een voedzaam ontbijt. De maag wordt vaak als tweede brein gezien. Eet op vaste tijdstippen en ga daar niet mee rommelen.
  • Ga op tijd naar bed (dûh).
  • Drink koffie minimaal 1 uur nadat je wakker bent. Direct koffie drinken is slecht voor je. Wist je trouwens je maar een maximaal aantal kopjes koffie mag drinken op een dag? Hier lees je hoeveel dat er zijn.

Renee Prenger