Boodschappen doen. Een wekelijks terugkerend klusje waar eigenlijk niemand zin in heeft. Om alvast de wind uit de zeilen te halen van alle mensen die roepen dat je toch ook boodschappen kan bestellen, daar gaat dit stukje niet over.

En trouwens, de eerste persoon die zijn boodschappen compleet en zonder andere producten geleverd heeft gekregen mag zich onderaan dit artikel melden. Terug naar boodschappen doen dus. In de supermarkt. Met een karretje. En een lijstje. Naast dat het een vreselijk klusje is, is er maar één ding dat het nog erger maakt: andere mensen in de supermarkt. Ze staan in de weg, ze stinken of ze pakken net het laatste potje chocopasta met karamel zeezout voor je neus weg. Allemaal uitermate teleurstellend en deprimerend. Maar niet getreurd, dit is allemaal te voorkomen door op het juiste moment naar de supermarkt te gaan. Welk moment dat is? Goede vraag!

Boodschappen doen in alle rust

Als je in een oase van rust boodschappen wil doen zonder continu te moeten wachten op mensen die precies in dezelfde koeling als jij moeten zijn, dan is dinsdagochtend tussen 10:00 en 11:00 het beste tijdstip voor jou. De universiteit van Glasgow heeft dit zelfs onderzocht. Er zitten zelfs nog meer voordelen aan dit tijdstip, dan alleen de rust. Als het goed is heb je op dat moment al ontbeten, waardoor je niet met honger boodschappen aan het doen bent. We weten allemaal dat je dan met teveel suikerrijke impulsaankopen thuiskomt. Daarnaast ben je op dat moment nog fris en fruitig en functioneer je goed. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat je baas je graag op kantoor ziet rond dat tijdstip. Massaal dinsdagochtend naar de supermarkt dus! Oh wacht….naja, niet massaal dan.

Beste tijdstip voor de portemonnee

Als het jou niet uitmaakt dat het druk is in de supermarkt, zijn er ook nog ideale tijdstippen voor de portemonnee. Met de opkomst van apps als Too Good to Go, zijn ook supermarkten zich de laatste jaren bewust geworden van hun centrale rol in het verspillen van voedsel. Er zijn goede initiatieven ontstaan die het weggooien van eten tegen moeten gaan. Zo plakken veel supermarkten tegenwoordig aan het einde van de dag 35% korting stickers op producten die nog maar kort houdbaar zijn. Als je hier slim op inspeelt, kosten je boodschappen dus een heel stuk minder!

Beste tijdstip voor de vrijgezel

Er is natuurlijk ook een doelgroep die gebaat is bij een overvolle supermarkt: de singles. Uit onderzoek is gebleken dat in de afgelopen 5 jaar 4,5% van de relaties in de buurtsuper is ontstaan. Je komt singles meestal tegen bij de diepvriespizza’s, pakken wijn van het huismerk en bij de porties lasagne voor één persoon. Het kan ook subtieler. De Jumbo heeft zelfs rondom Valentijnsdag een actie gehad met roze supermarktmandjes. Dag eenzaam op de bank eten, hallo date!