Barbecuen is al jaren onverminderd populair. Maar liefst 91% van de Nederlanders barbecuet meer dan drie keer per jaar. Wat wel een vrij nieuw fenomeen is, is de Green Egg. Sinds een jaar of zes is dit populaire kamado merk bijna niet meer weg te denken uit een beetje achtertuin.

De tijd dat je een pak frikadellen en hamburgers van de plaatselijke buurtsuper op een wegwerpbarbecue kon bereiden, ligt definitief achter ons. Maar wat zegt het hebben van een Green Egg, Kamado Joe of een The Bastard over jou als persoon? Maak het je culinairder? Mannelijker en stoerder? Of is het overcompenseren voor de steeds minder stoere rol die mannen in het dagelijks leven vervullen? Goede en Terechte Vragen!

Mannen aan de Green Egg

Laten we eerlijk zijn: barbecuen is een mannending. Althans, voorlopig nog even. Waar in 2018 nog slechts 13% van de vrouwen stond te grillen, was dat in 2019 al verdubbeld naar 26%! Dit volgens onderzoek van kieskeurig.nl. Kunnen we barbecuen nog wel mannelijk noemen als één op de vier vrouwen ook prima met de kolenwarmer en vleestang overweg kan? Jazeker! Als je een grote lap rood vlees op je Green Egg gooit, komt er namelijk een oergevoel bij je boven. Ruim één op de drie mannen ervaart dit gevoel. Vrouwen hebben dat een stuk minder. We kunnen dus rustig stellen dat barbecuen heel natuurlijk én mannelijk is.

Culinair op de kamado

Nog een trend van de laatste jaren. Niet alleen het type barbecue is luxer geworden, ook het vlees dat we erop leggen heeft een ontwikkeling doorgemaakt. Bezitters van een Green Egg of soortgelijke BBQ gaan in 79% van de gevallen speciaal boodschappen doen bij de slager of vleesboerderij om net dat éne lekkere stukje vlees te halen. Ook dit is een typische mannen aangelegenheid. Op een BBQ wordt vaak zonder recept gekookt. Dat duidt op creativiteit én op het feit dat je je niet gebonden aan regels voelt. Een karaktereigenschap die vaker bij mannen dan vrouwen voorkomt. Lekker rebels roosteren dus!

Minder vlees

Barbecuen werd lange tijd met mannen geassocieerd, omdat er veel vlees bij komt kijken. Man eet vlees. Man is stoer. Alles onder de 500 gram is carpaccio. Dat soort gevoelens overheersten lange tijd. Maar wat blijkt. In tijden dat steeds meer mensen vegetariër worden, is ook de vleesconsumptie gedaald. We kiezen liever voor iets minder, maar kwalitatief goed vlees, dan voor maar zoveel mogelijk speklapjes naar binnen schuiven. Een goede ontwikkeling. Door het gebruik van de Green Egg of andere kamado’s is barbecuen meer een skill en culinair hoogtepunt geworden. Of het dan nog steeds mannelijk en stoer is? Goede vraag en ja! Barbecuen blijft voorlopig nog echt een mannending. En dat vinden de vrouwen helemaal prima.