We kennen allemaal wel een dergelijk persoon: scheldend achter het stuur en rood aanlopend van woede, wanneer weggebruikers niet doen wat zij willen. Het mag geen geheim zijn dat vele weggebruikers hun rijbewijs bij een Happy Meal hebben ontvangen. Maar wat verstaan we onder asociaal rijgedrag? Goede vraag!

Definitie van asociaal rijgedrag

Je verwacht het niet, maar wij als weggebruikers kijken dus anders tegen deze definitie aan als dat bijvoorbeeld het CBR dat doet. Zij verwoorden het als volgt: ‘Risicovol of asociaal rijgedrag is onder andere bumperkleven, andere verkeersdeelnemers afsnijden, door rood rijden of veel te hard rijden’, aldus het CBR. Vrij netjes verwoord, met een aantal voor de hand liggende voorbeelden. Asociaal rijgedrag gaat veel verder dan een beetje bumperkleven. Als bestuurder kijken we heel divers naar dit fenomeen en komen dan ook met andere voorbeelden op de proppen. De frustraties binnen het verkeer zijn tenslotte eindeloos. We nemen je mee in een aantal veelvoorkomende frustraties.

Haal ouderen van de weg

Ze zijn een verrijking van de maatschappij en hoogstwaarschijnlijk de liefste mensen die je kent, maar rijden kunnen ze vaak niet meer. Vanaf een jaar of zeventig rijden deze lieve opa’s en oma’s doorgaans 40 km/h op een provinciale weg en voegen ze in op de snelweg met een abnormaal tempo van zo om en nabij de 75 km/h. Buiten het feit dat dit zorgt voor schuimbekkende medeweggebruikers, is het ook nog eens levensgevaarlijk. Tegenwoordig is asociaal rijgedrag melden bij de politie een fluitje van een cent. Tip van de redactie: bij een vermoeden van bestuurders boven de zeventig jaar, melden! Voorkom hachelijke momenten!

Inhalen is een vak apart

Dan over naar misschien wel één van de allergrootste ergernissen in het verkeer: inhalen. Op papier lijkt het kinderspel, maar de praktijk wijst vaak anders uit. Die bestuurder van een Dacia Duster die op het dooie akkertje een auto wil gaan inhalen. Het lijkt geen groot probleem te zijn, maar wel als diegene dat doet met een snelheid van 101 km/h. Welgeteld één kilometer harder dan zijn medeweggebruiker op de rechter rijstrook. Bovendien hebben we nog die ongeduldige vrachtwagenchauffeurs die middenin de spits een inhaalmanoeuvre uithalen. Lang leve het inhaalverbod voor vrachtverkeer, maar gehoorzaam dan ook. Wat ons betreft mag ook dit in het hokje van ‘asociaal rijgedrag’ worden geplaatst.

Onnodig links rijden is een ziekte

Even over naar een hardnekkig stukje acne van deze samenleving. Onnodig links rijden is een veelvoorkomende irritatie in het verkeer. Ze zijn druk aan het bellen of swipen op het gemakje op Tinder. Als je benieuwd bent naar het ontstaan van de file waarvan je al een uur lang onderdeel uitmaakt, valt de oorzaak vaak bij deze weggebruikers te zoeken. Ze rijden op de verkeerde weghelft, te langzaam naar jouw zin en het verkeer stokt. De boete voor niet zo veel mogelijk rechts rijden (in de volksmond: onnodig links rijden) is in 2021 verhoogd naar €210. Deze boete voor het asociale rijgedrag bij uitstek kan niet hoog genoeg zijn.

Asociaal rijgedrag is iets alledaags

Asociaal rijgedrag gaat veel verder dan slechts bumperkleven of nog snel even door rood scheuren. Te langzaam invoegen is asociaal, te langzaam inhalen is asociaal, maar ook onnodig links rijden wordt nog veel te weinig bestraft. Want laten we eerlijk zijn: wanneer iedereen opnieuw moest opdagen voor zijn of haar rijexamen, zakt de helft. Zorgt dit artikel voor een betere rijervaring? Terechte vraag en hoogstwaarschijnlijk niet. Maar wat is het fijn om deze irritaties met elkaar te kunnen delen.

Eric