Van oudsher zijn in televisieland de kijkcijfers leidend om te bepalen of een programma een succes is of niet. Programma’s worden van de buis gehaald als de kijkcijfers tegenvallen en je hebt succes als je meer dan één miljoen kijkers weet te boeien.

Op YouTube wordt er gewerkt met views. Enzo Knol bijvoorbeeld heeft maar liefst 2,6 miljoen abonnees, maar dat betekent niet dat al zijn video’s zo vaak bekeken worden. Kan je views en kijkcijfers überhaupt met elkaar vergelijken? En hoe worden deze cijfers eigenlijk berekend? Goede en Terechte Vragen!

Kijkcijfers tellen

Let op, de volgende mededelingen kunnen als schokkend worden ervaren. In een tijd dat alles digitaal gaat en 52% van de Nederlanders een Smart TV heeft, zou je verwachten dat de kijkcijfers vrij accuraat berekend kunnen worden. Niets is echter minder waar. Stichting kijkonderzoek (SKO) berekent de kijkcijfers aan de hand van een kijkerspanel dat bestaat uit 1250 huishoudens en ongeveer 2800 mensen! Elk persoon vertegenwoordigt op deze manier ruim 6000 kijkers. Ze meten het kijkgedrag door middel van, jawel, een speciale afstandsbediening. 2022, yeah! De gepubliceerde aantallen zijn het gemiddelde van een uitzending. Niet elke kijker kijkt namelijk een hele aflevering.

Views tellen

Op Youtube worden views geteld. Een view heb je als een video minimaal 30 seconden is afgespeeld. Je krijgt dus niet meer views als iemand langer kijkt. Je hebt wel meer views als iemand vaker kijkt. Dat dit nog al eens verkeerd wordt geïnterpreteerd komt vaak voor. Zo maakte praktisch elke krant melding dat er zeven miljoen mensen naar de spraakmakende BOOS aflevering over The Voice hebben gekeken. Dat klopt dus niet. De video is zeven miljoen keer minimaal 30 seconden bekeken. Hoeveel mensen er daadwerkelijk gekeken hebben, zal gissen blijven. Maar dat het er minder dan zeven miljoen zijn, staat als een paal boven water.

Advertenties

Eigenlijk zijn kijkcijfers als meetinstrument alleen belangrijk voor het ego van de makers en voor de advertenties. Meer kijkers betekent duurdere advertenties. Je zou bij televisie verwachten dat er dan zorgvuldiger gemeten wordt. Echter blijft televisie matig meetbaar. Ze hanteren hiervoor het begrip Gross Rating Point. Oftewel, het potentieel te bereiken publiek vermenigvuldigen met de frequentie. Duidelijk toch. Op Youtube is dit beter georganiseerd. Je kan een specifieke doelgroep selecteren en alles is meetbaar. Ideaal.

Views vs kijkcijfers

Kan je views en kijkcijfers wel met elkaar vergelijken? In een tijd dat lineaire televisie langzaam aan het uitsterven is (behalve bij sport) en YouTube nog immer aan populariteit aan het winnen is, is er behoefte aan duiding. We moeten een overkoepelende metric hanteren. Bestaat dat wel? Goede vraag en ja! Terechte Vraag heeft hiervoor de oplossing bedacht. Totale schermtijd. Hoe lang wordt er in totaal door iedereen naar een programma gekeken. Opgelost! Geen dank.