De één is wat nukkiger dan de ander. ‘Valentijnsdag is commerciële onzin’, is vaak de tendens. Toch zijn er ook meer dan genoeg stelletjes die elkaar uitgebreid in de watten leggen op 14 februari. Tijd voor wat achtergrondinformatie. Waarom vieren we Valentijnsdag? Hele goede vraag!

Valentijnsdag op 14 februari

We nemen je mee de geschiedenisboeken in. Volgens verschillende bronnen gaat het verhaal rondom Valentijnsdag terug tot de 3e eeuw na Christus. We hadden destijds te maken met priester Valentinus. Wie kent hem niet? Het verhaal gaat de ronde dat priester Valentinus een onwettig huwelijk heeft gesloten tussen een Romeinse soldaat en een Christelijke vrouw. Dat kwam hem duur te staan: hij werd gemarteld en onthoofd, om later heilig te worden verklaard. De onthoofding vond plaats op, jawel, 14 februari. Vandaar dat we Valentijnsdag vieren op 14 februari. Weten we dat ook weer.

Commerciële onzin

Zoals gezegd: een groot groep Nederlanders vindt Valentijnsdag commerciële onzin. Het gaat hier zelfs om 67%, meldt het AD. Dat betekent overigens niet dat we het niet vieren. De maatschappelijke druk is dermate hoog dat we toch cadeaus kopen voor Valentijnsdag. We vinden het dus commerciële onzin, verwachten niets van onze partner, maar zijn tóch teleurgesteld in diezelfde partner als er geen aandacht aan is besteed. Het is een bijzondere situatie. Aandacht besteden aan Valentijnsdag is een morele verplichting geworden, net als bij Vaderdag en Moederdag.

Commercie rondom Valentijnsdag

Ieder jaar lijkt de druk dan ook verder toe te nemen. Dat is niet ook niet raar, gezien het feit dat er op e-commerce gebied steeds nadrukkelijker aandacht aan wordt geschonken. Zo heeft Greetz bijvoorbeeld een volledige Valentijnssectie binnen de webshop ingericht en komen talloze bedrijven met inhakers op de sociale media, om engagement te creëren rondom Valentijnsdag. Bovendien worden de meest vreemde producten gebruikt om het assortiment te promoten. Zelfs een blender schijnt dan ineens een romantisch tintje te hebben.

Liefde uiten op Valentijnsdag

Het mag dan in zekere zin commerciële uitbuiting zijn, maar toch hecht een groot deel van de maatschappij veel waarde aan enige vorm van aandacht en affectie. We denken op 14 februari vaak aan romantische stelletjes die wegzwijmelen bij kaarslicht, maar liefde uiten kan ook richting een familielid, kennis of goede vriend(in). Het bedrijfsleven heeft zijn ziel aan de duivel verkocht, maar wij geven ons ook graag over aan commercie. Leg in dat geval je naasten maar lekker in de watten.